close
آخرین مطالب
  • تبلیغ شما در اینجا
  • طراحی سایت شخصی
  • طراحی سایت فروشگاهی
  • طراحی سیستم وبلاگدهی
  • سیستم سایت ساز اسلام بلاگ
  • مگا برد - پلتفرم خرید اینترنتی قطعات موبایل مگابرد
  • تحلیل و نمودار سازی فرم های پلاگین گرویتی وردپرس
  • اولین تولید کننده پلاگین های مارکتینگ و سئو کاملا ایرانی
  • اولین پلاگین دیجیتال مارکتینگ وردپرسی
  • loading...
    YourAds Here YourAds Here

    تور ترکیه استانبول

    بازدید : 245
    سه شنبه 31 ارديبهشت 1398 زمان : 13:13

    نگاهی به جزیره زیبای کیش

    نگاهی به جزیره زیبای کیش

    نگاهی به جزیره زیبای کیش

    جزیره کیش از جزایر خلیج‌ فارس است که در استان هرمزگان واقع شده است. این جزیره مقصد گردشگری بسیاری از مسافران تور مشهد می باشد و دارای جاذبه های طبیعی، باستانی، تفریحی بسیاری است.

    جزیره کیش در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از گردشگران واقع شده است. بسیاری از خانواده‌ها برای گذراندن تعطیلات خود جزیره کیش را برمی گزینند تا از برنامه‌های تفریحی، شاد و جاذبه های گردشگری کیش بهره مند شوند.

    جغرافیا

    جزیره کیش بیضی شکل بوده و دارای مساحت 91 کیلومتر مربعی می باشد. در این جزیره رودخانه دائمی وجود ندارد و آب شیرین منطقه از منابع آب شیرین تأمین می گردد. کیش در فاصله ی 28 کیلومتری از جزیره هندورابی، 55 کیلومتر تا جزیره فارور، 87 کیلومتر تا جزیره سیری، 177 کیلومتر تا ابوموسی، 225 کیلومتری تا قشم و 300 کیلومتر تا بندرعباس واقع شده است. آب خلیج‌فارس، شفاف و بسیار زلال است و علت آن بخاطر مرجان هایی است که در آب های این دریا حضور دارند. همچنین گونه های خاصی از آبزیان در خلیج فارس زندگی می‌کنند که در هیچ جای منطقه نظیر آن ها مشاهده نمی شود.

    جمعیت

    طبق آخرین سرشماری انجام شده در سال 1390 جمعیت کیش برابر با 24819 نفر می باشد که بیشتر افراد در شهر کیش تور قشم سکونت داشتند.

    تاریخچه

    جزیره کیش در زمان هخامنشیان، ساسانیان و اشکانیان کیش تحت سلطه ایران بوده و بعدها به دست خلفای اموی می افتد. در زمان حکومت سلجوقیان و اتابکان فارس نیز این منطقه تحت سلطه ایران بود و در عصر سلجوقی کیش به عنوان مهم‌ترین مرکز تجاری خلیج‌فارس مبدل گشت. ابن خرداد، ابن‌بطوطه، یاقوت حموی از اشخاصی هستند که به جزیره کیش سفر کرده‌اند. سعدی نیز در آثار خود به کیش اشاره‌ کرده است.

    ساحل قدیمی کیش

    جزیره کیش در سال‌های 912 تا 1031 همانند جزیره هرمز به دست پرتغالی‌ها افتاد و در زمان حکومت محمدرضا پهلوی کیش از مهم ترین مراکز تجارت و صید ماهی تبدیل شد. اما با وارد شدن مروارید ژاپنی، ارزش مروارید ایرانی کاهش پیدا کرد. در سال 1349 کیش به عنوان یک منطقه توریستی بین‌المللی برگزیده شد و در نهایت در سال 1361 لقب اولین منطقه آزاد اقتصادی را از آن خود کرد.

    وجه‌ تسمیه جزیره کیش

    نام کیش دارای ریشه‌ ی تاریخی است و در بسیاری از منابع قدیمی با نام «کیان» شناخته می شود. برخی بر این اعتقاد دارند که نام آن از سلسله کیانیان گرفته‌ شده است. در سایر منابع نیز به‌ جای کیش از کلمه «قیس» استفاده‌شده است، اما دقیقا ریشه آن شخص نشده است.

    بسیاری از کارشناسان معتقدند کیش ریشه باستانی دارد چراکه شهری به همین نام در شرق بابل قرار گرفته، ولی میان کیش بابلی با کیش ایران ارتباطی وجود ندارد. امکان دارد به علت مهاجرت اقوامی از بابل به کیش یا از کیش به بابل این همنامی به وجود آمده باشد.

    علی‌اکبر دهخدا در لغت‌نامه‌اش این‌گونه از جزیره کیش می گوید:

    چون به بلندی‌های اطراف آن برآيند، در نظر مانند كيش نمايد كه تركش باشد آن جزيره دراز نيز خوانند، وجه اين نام، آنكه چون از دور نظر كنند، به تركيب كيش يعني كيش جای تير نمايد.

    فرهنگ و مردم‌شناسی

    لباس محلی مردان در جزیره کیش دشداشه با عرقچین می باشد. زنان محلی نیز از پوششی به نام ملفع و بطوطه یا برقع روی صورت اخبار کیش خود قرار می دهند.

    نگاهی به جزیره زیبای کیش

    آداب‌ و رسوم

    در جزیره کیش اقوام و نژادهای مختلفی در کنار هم زندگی می‌کنند که هریک آداب و رسوم خاص خود را دارد. مردمان این جزیره به شغل‌هایی مانند ماهی گیری، دریانوردی و بازگانی و سایر شغل‌هایی که به دریا مربوط است، مشغول هستند.

    در کیش عید قربان و عید غدیر با آداب‌ و رسوم خاصی برگزار می شود.

    کاری که بسیاری از ایرانیان در روز سیزده بدر انجام می‌دهند مردمان کیش در عید قربان انجام می دهند یعنی گندم سبز می‌کنند و آن را به آب می‌اندازند، گوسفند قربانی می‌کنند و گوشت به افراد نیازمندان می‌دهند. در روز عید غدیر نیز حسینیه‌ها با آینه و پارچه سبز و سیاه مزین می شود.

    در سالروز بعثت پیامبر نیز دختران 12 تا 13 ساله به همراه کاسه‌هایی به درب خانه مردمان شهر می‌روند صاحب‌خانه نیز مقداری حنا در کاسه دختران قرار می‌دهد. کودکان حنا را به خانه می برند و سایر اعضای خانواده حنا را به دست‌هایشان می‌زنند.

    صنایع‌دستی

    کوزه‌های سفالی، شیر یکی پیچ، چادرشب، سبد و حصیر، صنایع‌دستی دریایی، پارچه گلابتون دوزی، بادله دوزی و پوشاک از جمله صنایع دستی این جزیره به شمار می رود که باقیمت مناسبی ارائه می گردد.

    غذای محلی کیش

    کیش از تاریخ و فرهنگ غنی برخوردار است بطوریکه این منطقه از زمان هخامنشی اهمیت داشته است.

    سمک مشوی، مرگوگ یا مرقوق، برنج شکری یا محمر، مضروبه، هریسه، برنج مجبوس از غذاهای خوشمزه و محلی کیش به حساب می آید.

    نگاهی به جزیره زیبای کیش

    جاذبه های گردشگری کیش

    شهر باستانی حریره

    شهر باستانی حریره از جمله بهترین دیدنیهای کیش به شمار می رود که دارای جاذبه های تاریخی و باستانی است که متعلق به سده ۵ تا ۱۰ هجری قمری می باشد. شهر باستانی حریره در لیست آثار ملی ایران ثبت‌ رسیده است.

    نگاهی به جزیره زیبای کیش

    کشتی یونانی

    بسیاری از گردشگران ترجیح می دهند تا در برنامه ی گردشگری خود از کشتی یونانی بازدید نمایند. این کشتی به‌گل‌نشسته بسیار مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفته است به ویژه منظره ای که به هنگام غروب آفتاب در پشت این کشتی ایجاد می شود بسیار جذاب است و گردشگران می توانند از این صحنه دل انگیز عکاسی کنند.

    پارک‌ها و مراکز تفریحی بسیاری در جزیره کیش تاسیس شده است که از جمله می توان به سواحل ماسه‌ای مرجانی، روستای باغو، پارک‌های آبی، باغ‌وحش، آکواریوم، باغ پرندگان، دلفیناریوم و پارک‌های ساحلی اشاره‌ کرد.

    نگاهی به جزیره زیبای کیش

    سوغات

    گردشگران تور کیش که قصد تهیه سوغاتی از جزیره کیش را دارند خوب است بدانند ماهی و میگو از محبوب‌ترین سوغاتی‌های جزیره محسوب می شود. از معروف ترین ماهیان این منطقه ماهی تن، سنگسر، ساردین، هامور، سرخو، میش ماهی و مقوا می باشد که می توان نام برد.

    شکلات و قهوه نیز از دیگر سوغاتی‌های این جزیره به شمار می رود.

    گروه تورهای کیش به عنوان مجری برتر ارائه دهنده تورهای کیش آماده ارائه خدمات خود می باشد. جهت کسب اطلاع بیشتر در خصوص پکیج های تور کیش و هتل های کیش و... می توانید به سایت تور کیش به نشانی https://تورکيش.net مراجعه نمایید.

    تور کیش

    تور کیش

    تور مشهد

    تور مشهد
    هتل های لوکس کیش
    نظرات این مطلب

    تعداد صفحات : 2

    درباره ما
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    چت باکس




    captcha


    پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 131
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 21
  • بازدید کننده امروز : 18
  • باردید دیروز : 40
  • بازدید کننده دیروز : 41
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 255
  • بازدید ماه : 834
  • بازدید سال : 4170
  • بازدید کلی : 45213
  • کدهای اختصاصی